Alles voor een goede website

Je kunt je website laten maken door Mixel. Maar je kunt het ook zelf doen. We leggen je zelfs graag uit hoe. Er komt best veel bij kijken, zoals je zult zien. Kom je er niet uit? Dan vraag je Mixel toch alsnog? Samen maken we de beste website voor jouw bedrijf. Daar zijn we van overtuigd!

Voor je begint

Bedenk je boodschap

De gids hieronder legt je alle technieken uit voor je website. Het helpt als je een plan hebt: welke boodschap wil je vertellen? En wat moet je website allemaal kunnen.

Kijk een beetje af

Neem eens een kijkje bij je meest succesvolle concurrenten. Wat doen zij online? Het kan je goede inspiratie geven van hoe je juist wel, en juist niet, online actief wilt zijn.

Regel webruimte en een domeinnaam

Heb je al een website? Dan hoef je dit niet te doen. Maar als je nog geen website hebt, dan heb je ruimte nodig om je website op te plaatsen. En een domeinnaam zodat je website bereikbaar wordt.

1. De basis voor je website

Ruimte op het internet

Je kunt dankzij het gratis systeem Wordpress heel makkelijk zelf een website opzetten. Daarvoor dien je allereerst ruimte op internet te hebben: webhosting en een domeinnaam aanvragen. Als je dat hebt geregeld, kun je Wordpress erop installeren. Omdat dit kan verschillen per webhoster, leggen we hier niet uit hoe je dat doet. Maar op bijvoorbeeld de website van webhoster Antagonist wordt stap voor stap uitgelegd hoe je Wordpress installeert, als je klant ben bij hen. Via de website van Antagonist kun je ook eenvoudig een domeinnaam en webhostingpakket aanvragen. Heb je dit allemaal gedaan? Dan kun je van start met de onderstaande gids, om je bedrijfswebsite helemaal in te richten!

De vormgeving van je website

Een thema kiezen

Je website is een online visitekaartje. Het moet daarom de uitstraling hebben die past bij jouw bedrijf. Een standaard Wordpress-installatie heeft niet direct het uiterlijk van een bedrijfswebsite, maar heeft de vorm van een weblog. Door een thema te installeren kun je in een paar klikken die uitstraling passend maken. Het Neve-thema voor Wordpress is een gratis thema, welke je eenvoudig op jouw wensen kunt aanpassen.

Als je het thema hebt ingericht, en de pagina's hebt aangemaakt, is het aangeraden te kijken of alles goed wordt getoond op kleine schermen voor mobiele telefoons. Controleren of je website responsive is (zoals 'mobielvriendelijk' vaak wordt genoemd) kun je ook doen vanaf je laptop of desktop.

Een logo voor je bedrijf

Begin je helemaal nieuw? Dan heb je wellicht nog geen logo. Tegenwoordig heb je ook allerlei handige tools om een logo voor je bedrijf te maken.

Bepaal de kleuren die passen bij je website

Wanneer je een logo hebt, kun je bepalen welke kleuren daarbij aansluiten. Misschien heb je een huisstijl die dat voorschrijft, misschien niet. Er zijn gelukkig handige diensten waarmee je passende kleuren kunt bepalen op basis van je bedrijfslogo. Die kleuren kun je vervolgens laten terugkomen in de inrichting van je thema.

Stel een favicon en app-icon in

Wanneer mensen je website bezoeken, wil je herkenbaar zijn. Die herkenbaarheid kun je laten terugkomen in de browser door een favicon in te stellen. Dat is het icoontje dat je ziet naast de paginanaam in het tabblad van je webbrowser. Ook kun je een app-icon instellen: het icoon dat je ziet op het homescreen van je telefoon, wanneer iemand je website daaraan toevoegt.

Configureer het menu van je website

Misschien vraag je je af, als je een pagina hebt aangemaakt, waarom deze niet in het menu van je site opduikt. Dat gebeurt alleen als je hebt ingesteld dat dat moet. Standaard is dat niet zo. Een nieuwe pagina moet je handmatig aan het menu toevoegen, via de speciale menu-beheeroptie.

De beginpagina

De beginpagina van je website is het ontvangstloket voor je bezoekers. Vaak is dit een statische pagina: een pagina met algemene informatie, die niet vaak verandert. Een statische beginpagina instellen zorgt ervoor dat Wordpress niet de lijst met recente nieuwsberichten gaat tonen, maar dat jij zelf een pagina kunt maken die als beginpagina wordt getoond. Onderaan de pagina kun je een footer met algemene informatie, zoals adressen en openingstijden toevoegen. Die footer wordt getoond onder elke pagina, zodat je (potentiële) klanten relevante informatie altijd snel kunnen vinden.

Plaats een filmpje op de beginpagina

Bewegend beeld trekt de aandacht. Zet daarom op de beginpagina een kort filmpje waarin je je bedrijf introduceert. Zo kun je mensen meteen in je verhaal trekken.

Houdt rekening met de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG)

Zorg dat je vanaf het begin rekening houdt met de AVG. Dat doe je door Wordpress een cookie-melding te laten tonen zodra mensen je website binnenkomen. Hierbij is het van belang dat je kiest voor een plugin die cookies alleen plaatst zodra iemand heeft ingestemd. Daarnaast is het netjes als je ook uitlegt hoe je omgaat met de gegevens van gebruikers. Wordpress kan automatisch een pagina met privacybeleid voor je genereren, die je vervolgens makkelijk op maat aanpast.

Een paar dingen in Wordpress regelen

Zorg dat alles up-to-date is

Een nieuwe installatie van Wordpress voert automatisch updates uit. Plug-ins doen dat echter niet automatisch, al kan dat wel. Hoe meer je automatisch laat updaten, hoe minder werk je er aan hebt. Laat Wordpress daarom automatisch updates installeren, zodat je altijd over een bijgewerkte website beschikt. Daarmee geef je kwaadwillenden minder kans om schade op je website aan te richten. Elke niet-bijgewerkte plug-in is namelijk een risico, en kan in de toekomst door kwaadwillenden worden misbruikt om je website te beschadigen.

2-Factorauthenticatie

Het is niet alleen van belang dat je Wordpress en de plugins daarbinnen regelmatig bijwerkt. Je wilt ook niet dat kwaadwillenden toegang krijgen tot het beheergedeelte van Wordpress. Daarom is het aan te raden 2-factorauthenticatie in te stellen, zodat je naast een gebruikersnaam en wachtwoord een wisselende code moet intypen, wanneer je inlogt.

Maak regelmatig een back-up

De meeste webhosters maken automatisch een back-up van je website. Desondanks is het toch aan te raden om af en toe zelf een back-up van je website te maken. Mocht er iets gebeuren met je website of webhost, dan kun je altijd je website weer herstellen.

Je website snel houden

Een snelle website is om meerdere redenen belangrijk. Bezoekers vinden het fijn, en het helpt je aan een hogere positie in zoekmachines. Wanneer je langer met Wordpress werkt, kan je website merkbaar trager worden. Daarom is het goed om af en toe Wordpress een beetje op te schonen door prullenbakken leeg te gooien.

Je dashboard opruimen

Zo'n beetje elke plugin die je in Wordpress installeert voegt een widget toe aan de startpagina van het Wordpress-beheerscherm. Die pagina stroomt vol met allemaal informatie waar je niks mee kunt. Gelukkig kun je met een kleine handeling je Wordpress-dashboard overzichtelijk houden.

Installeer de Wordpress-app

De Wordpress-app kun je op je smartphone installeren, om je website vanaf je mobiel bij te werken. Een actuele website is namelijk belangrijk om goed te scoren in zoekmachines. Door de app te installeren verlaag je de drempel om af en toe een bericht op je site te plaatsen, en maak je het onderhouden van je website dus wat makkelijker.

2. Zorg voor een goede vulling van je website

De basis staat. Nu kun je met de daadwerkelijke vulling van je site aan de slag gaan. Pagina's aanmaken, teksten schrijven en foto's toevoegen. In z'n algemeenheid is het aan te raden om te zorgen voor voldoende tekst op een pagina, en te werken met tussenkopjes en foto's. Heb je niet veel mooie foto's? Je kunt duizenden gratis foto's voor je website vinden bij de dienst Pexels. Daarmee geef je je site een professionele look & feel. En: zo wordt de pagina leuker om te lezen voor bezoekers. Ook is het belangrijk dat je website actualiteit uitstraalt. Zorg daarom dat je regelmatig een nieuwsbericht plaatst, en dat de meeste recente nieuwsberichten op de voorpagina van je site staan. Als je veel nieuwsberichten plaatst, dan kun je overwegen met verschillende categorieëen nieuwsberichten te gaan werken.

Welke pagina's zijn gebruikelijk?

De meeste bedrijfswebsites hebben een redelijk vaste structuur. Zo heb je een contactpagina met een kaart waarop je adres te zien is, laat je je medewerkers en jezelf zien op een 'over ons'-pagina en laat je zien wat je bedrijf doet met een showcase van recente projecten of producten. Dat kun je doen op een specifieke pagina, maar biedt ook vanaf de voorpagina een heldere ingang hierbij.

Een website kun je ook inzetten voor het werven van personeel. Een onderdeel met vacatures op je website is voor veel bedrijven een succesvolle manier om sollicitaties te ontvangen. Daarnaast kun je veel vragen van je klanten al pro-actief beantwoorden, door een "Veel gestelde vragen"-sectie in je website te voegen.

Wek vertrouwen

Het internet is anoniem, en veel van je bezoekers zullen dus vertrouwd moeten raken met je merk. Wat kan helpen is door klantwaarderingen (of reviews) op te nemen op je website, zodat mensen kunnen lezen wat anderen van jouw dienst of product vinden. Daarnaast helpt het om logo's van branche-organisaties of certificeringen een opvallende plek te geven. Ook dat straalt kwaliteit uit, en schept vertrouwen.

De vulling van je pagina's

Er zijn een aantal handigheidjes om je pagina's op een leuke, speelse, manier te vullen. Zo kun je bijvoorbeeld PDF-bestanden (van bijvoorbeeld flyers of een magazine) invoegen of een Powerpoint-presentatie via een externe dienst tonen op je site. Daarnaast kun je, indien dat relevant is, een kalender opnemen op een pagina die automatisch bijwerkt. Dat laatste helpt je ook weer een gevoel van actualiteit op te wekken. En een tip: je kunt ook berichten in de toekomst publiceren, zo kun je een beetje vooruitwerken met publicaties.

Standaard beschikt Wordpress over een heel aantal 'patronen': stukjes vormgeving die je in een pagina kunt voegen om 'm snel vorm te geven. Je kunt via een plugin ook foto's op een interactieve manier weergeven, door een foto-slider in de pagina te voegen. Mocht je de foto's die je publiceert op je site eerst willen bewerken, dan heb je daar niet per se Photoshop voor nodig. Er is een prima gratis Photoshop-alternatief, dat gewoon in je internetbrowser werkt.

Binnen je pagina kun je links opnemen. Dat kan naar andere pagina's. Maar je kunt ook linken naar stukjes tekst verderop in dezelfde pagina of linken naar bijvoorbeeld een PDF-bestand.

3. Scoren in zoekmachines: zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Er zijn diverse manieren hoe mensen je website kunnen vinden. Zoekmachines zoals Google zijn voor de meeste bedrijven de grootste 'leverancier' van bezoekers. Daarom is het belangrijk dat je je website zo inricht dat deze goed kan worden gevonden. Allereerst is er een plugin die je helpt met het op meest effectieve manier schrijven van teksten. Bij het schrijven van teksten helpt het als je relevante zoekwoorden onderzoekt, en deze laat terugkomen in de teksten die je schrijft.

Je kunt Google daarnaast een handje helpen met het in kaart brengen van alle pagina's van je website. Dat doe je door een zogenaamde sitemap te laten genereren en de sitemap aan te melden bij Google.

Het is daarnaast belangrijk dat zoekwoorden ook terugkomen in de links naar pagina's op je website. Standaard doet Wordpress dit niet, maar je kunt pagina-links eenvoudig optimaliseren voor zoekmachines via de instellingen.

Een snelle website

De snelheid van je website is daarnaast ook van belang als het gaat om je positie in zoekresultaten. Google geeft namelijk de voorkeur aan een snelle website. Eén van de acties die je heel eenvoudig kunt doen om je website te versnellen is het installeren van een caching-plugin. Deze zorgt er simpelweg voor dat een pagina één keer wordt 'gemaakt', en dat bezoekers dan die voorbereidde pagina te zien krijgen. In plaats van dat je website (Wordpress) bij iedere bezoeker de website helemaal opnieuw moet opbouwen. Dat komt de snelheid ten goede.

Verbeter en houdt 'm in topvorm

Het zorgen dat je goed scoort in zoekmachines is een doorlopend proces. Al is het maar omdat je regelmatig je website moet bijwerken met nieuwe teksten, om actualiteit uit te stralen. Je kunt ook gebruik maken van SEO-tools die je website in kaart brengen en tips geven hoe je kunt verbeteren. Eén van de verbeterpunten die makkelijk door te voeren is, zorgen dat je geen dode links hebt op je website. Dat zijn links naar pagina's die niet meer bestaan (of die nooit bestaan hebben).

Soms kan het voorkomen dat je de link naar een pagina aanpast, omdat je de titel van de pagina wijzigt. Het is belangrijk dat je ook nadenkt over de 'oude' link: die werkt niet meer. Daar moet wel iets mee gebeuren, zoals het instellen van een redirect. Een redirect is een manier om een niet-bestaande link te laten verwijzen naar een pagina die wél bestaat.

4. Verleid bezoekers tot actie

Als je al het voorgaande hebt gedaan (voor zover relevant voor jou natuurlijk!), dan heb je al een goede website. Maar je website bestaat niet zomaar. Je wilt verkopen. Je wilt in contact komen met je bezoekers, in de hoop dat zij straks klant worden. Je wilt hen aanzetten tot actie. In internetland heet dat een call-to-action.

Welke acties passen bij jouw bedrijf verschilt een beetje per bedrijf. Pak dus de acties eruit die jij vind passen, en voer die door.

Zorg dat bezoekers makkelijk contact kunnen opnemen

De absolute basis is dat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen. Je kunt dit doen door een "bel me terug"-functie aan te bieden of een aanklikbare link voor je telefoonnummer te maken zodat mensen je eenvoudig kunnen bellen. Om via chat contact te maken zou je een Whatsapp-contactknop kunnen maken of live chat via Facebook kunnen opnemen op je website.

Een heel sterke manier, en prettig voor je bezoekers, is wanneer zij zelf een afspraak bij je kunnen plannen, via bijvoorbeeld een integratie met Calendly. Als je een restaurant hebt kun je mensen laten reserveren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van TheFork.

Blijf doorlopend in contact

Uit het oog, uit het hart. Dat geldt ook redelijk voor websites. Maar er zijn manieren hoe je toch terugkerend met bezoekers in contact kunt komen. Je kunt bijvoorbeeld een pop-up tonen als iemand je site dreigt te verlaten. Daarin kun je vragen of iemand zich voor je nieuwsbrief wil aanmelden, om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en acties. Ook kun je vragen of je notificaties mag sturen naar de bezoeker, bijvoorbeeld wanneer je een nieuw bericht plaatst.

In ruil voor je e-mailadres...

Wat vaak wordt gebruikt is een pagina waarop je een whitepaper aanbiedt, maar die pas deelt als iemand zijn of haar e-mailadres met jou deelt. Het is een soort paywall, maar dan wordt er betaald met je e-mailadres. Het e-mailadres kun je dan later gebruiken om mailings te sturen, als je dat natuurlijk er vooraf wel bij vertelt.

Werken met formulieren

Formulieren zijn een krachtig middel om informatie te verzamelen. Zo kun je bijvoorbeeld een aanmeldformulier voor een activiteit of webinar op je website opnemen, of een speciaal formulier maken waarmee eenvoudig een offerte opgevraagd kan worden.

Wil je veel gegevens verzamelen, dan is Google Forms een handige formulierenbouwer, omdat de antwoorden direct in een spreadsheet terechtkomen. Zo'n Google Form kun je ook eenvoudig in je site inbouwen.

Webinars

Als je diensten verkoopt, dan kan een webinar een uitgelezen mogelijkheid zijn om met potentiële klanten in contact te komen. Je website kan hierbij een ondersteunden rol spelen, namelijk door het bieden van informatie over het webinar en de mogelijkheid voor mensen om aan te melden voor het webinar.

Speciale actiepagina's

Je kunt ook speciale actiepagina's overwegen. Pagina's die je misschien niet eens promoot op je website, maar de link ernaar (of QR-code) bijvoorbeeld plaatst op een poster bij je winkel. Een actiepagina kun je anders inrichten dan de rest van je website, omdat deze natuurlijk gefocust is op die specifieke actie.

5. Social media

Je website is één van de kanalen waarmee je online gaat met je bedrijf. Sociale media zijn tegenwoordig ook bijna noodzakelijk om in te zetten. Dat kost veel tijd. Maar je kunt het efficiënt inrichten als je Wordpress koppelt met je sociale media. Zo kun je bijvoorbeeld automatisch een nieuwsbericht plaatsen op LinkedIn of Facebook vanuit Wordpress.

Andersom kun je ook profiteren van je activiteit op sociale media, om je website bij te werken. Zo voeg je een Instagram-post eenvoudig in een pagina in en datzelfde kun je doen met filmpjes die je publiceert op TikTok of Youtube.

Denk eens aan een podcast

Facebook, Instagram en TikTok: sociale media die je vast wel bekend zijn. Er is een medium dat iets meer tijd kost, maar wat heel erg opkomend is: podcasts. Het overwegen waard, omdat je met inhoudelijke verhalen lang de aandacht van de luisteraar krijgt. Podcasts kun je publiceren op bijvoorbeeld Soundcloud, en vanaf SoundCloud weer invoegen op je Wordpress-site.

6. Analyse

Op het moment dat je website online staat, komen de bezoekers (hopelijk!). Je kunt dan gaan kijken hoe ze je website gebruiken. Daaruit kun je weer verbeteracties afleiden, om je website nog beter in te zetten.

Google Analytics

Eén van de meest populaire tools om statistieken mee te meten is Google Analytics. Je kunt Google Analytics instellen in Wordpress, waardoor je zelfs binnen je site statistieken kunt bekijken. Een andere tool van Google is Google Tag Manager, waarmee je nog preciezer kunt meten. Wat ook heel interessant is, is Hotjar. Hiermee kun je filmpjes laten opnemen van hoe mensen je site gebruiken.

Google Search Console

Google heeft daarnaast een speciale website waar je aandachtspunten voor je website kunt vinden: Google Search Console.

Het effect van campagnes meten

Als je online gaat adverteren, of links gaat delen via sociale media, dan kun je ook het effect van specifieke links gaan meten. Dat doe je met een UTM-link, waarmee je precies kunt kijken hoeveel mensen via die link op je site zijn gekomen en wat ze vervolgens hebben gedaan.

7. Geavanceerde en bijzondere onderwerpen

Op dit punt heb je een goed gevulde website, die je actueel houdt. Vermoedelijk heb je ook wel het een en ander aan ervaring met Wordpress opgedaan. Er is zoveel dat je kunt doen en wat je kunt leren. In deze sectie vind je een aantal handige onderwerpen, die van pas kunnen komen als je verder wilt ontwikkelen aan je website.

Je website nog verder versnellen

Om je website nog sneller te maken kun je wat meer aandacht besteden aan foto's en video's op je site. Allereerst kun je ze verkleinen, waardoor ze minder groot worden. Daarmee worden ze sneller geladen. De foto's en video's kun je daarnaast omzetten naar Webp- en Webm-formaten: een alternatief voor .jpg-bestanden die nóg kleiner zijn. Ook kun je afbeeldingen laden wanneer ze in het zichtbare deel van je site komen, in plaats van je hele pagina in één keer te laden. Dat heet lazy-loading. Wil je nog verder gaan? Dan zijn er online tools met bruikbare tips om je website te versnellen.

Internationalisatie

Ben je met je bedrijf in meerdere landen actief? Dan wil je misschien de inhoud van je website ook in het Engels of Duits aanbieden. Wordpress kun je meertalig maken, waardoor je in één website zowel een Nederlandstalig deel als een Engelstalig deel kunt aanbieden.

Gebruikersgemak

Je kunt je bezoekers wat meer comfort bieden terwijl ze je website bezoeken. Bijvoorbeeld door een dark modus in te stellen: een manier om je website in het donker fijner leesbaar te maken. Verder zou je inhoud makkelijker vindbaar kunnen maken door een zoekfunctie aan je website toe te voegen.

Inhoud van elders

Wist je dat je ook vrij eenvoudig inhoud van elders, bijvoorbeeld een andere website of systeem, kunt invoegen op je website? Zo kun je bijvoorbeeld nieuwsberichten direct van een externe bron inladen, door een RSS-feed uit te lezen in Wordpress. Ook kun je een volledige pagina die elders op het internet staat invoegen in je website middels een iframe.

8. Online verkopen of een webshop opzetten

E-commerce is groot. En het is bijna vanzelfsprekend dat je als bedrijf niet alleen maar online aanwezig bent, maar dat je ook actief verkoopt via internet. Dat kun je doen door bijvoorbeeld een Shopify-webshop te koppelen aan Wordpress. Is een webshop een stap te ver, of wil je bijvoorbeeld digitale producten verkopen? Dan kun je ook via Stripe een paywall inrichten op je website, waarbij mensen na betaling via iDeal toegang krijgen tot bepaalde content of een bepaald product.